25 Ağustos 2015 Salı

Füreya- Ayşe Kulin

Kitap Adı: Füreya
Yazarın Adı: Ayşe Kulin
Yayınevi: Everest Yayınları
Türü: Edebiyat/Biyografi
Sayfa Sayısı: 424
Goodreads: 3.97
Puanım: 4/5
Arka Kapak Yazısı: Birden çocuklardan biri bağırdı:
''Şuraya bakın, iki kuş öpüşüyorlar!''
Füreya iskelenin üzerindeydi. Güçlükle arkasını dönerek, aşağıda cıvıldayıp duran çocuklara baktı.
''Hanginiz söyledi bunu?'' diye seslendi.
Sıska bir oğlan öne çıktı.
''Ben!'' dedi.
''Kuş mu gördün orada?''
''Evet.''
Füreya üşenmedi,indi iskeleden. Çocuğu yanına çağırdı. 
''Kuşu nerede gördüğünü göster bakayım.''
Çocuk birkaç adım geriledi. Füreya takip etti çocuğu.
Eliyle işaret etti oğlan.
''Nah orada. İşte kuşlar gaga gagaya vermiş öpüşüyorlar.''
Dondu kaldı Füreya. Hiç tasarlamadığı halde, çocuğun işaret ettiği yerde masalsı iki kuş kafası beliriyordu. Tıpkı öpüşür gibiydiler. Haklıydı çocuk.
Cumhuriyet Türkiyesi' nin ilk kadın seramik sanatçısı Füreya Koral'ın hayat hikayesi Füreya aynı zamanda bir dönem romanı.

Yorumum: Ayşe Kulin'in okuduğum ilk romanı. Ben gerçekten çok beğendim. Biyografi türü dediğimizde sıkıcı gelebilir kulağa ama hiç değil. Kitabı elimden bırakamadım. Çok akıcıydı ve Füreya'nın gücü beni çok etkiledi. Kitabın sonunda fotoğraflar vardı ve onları incelemek çok çok güzeldi.
Kitap Füreya Koral'ın ölüm döşeğindeyken geçmişini düşünmesi, tüm yaşamının gözlerinin önünde akması şeklinde kurgulanmış.
Kitabın en sevdiğim yönlerinden birisi de Atatürk'ün hayatından kesitler olmasıydı. Füreya Koral ve ailesi köklü bir aileydi. Okumuş, bir sürü dil bilen, konaklarda yaşamış, sanata ve bilime düşkün bir aileydi. Füreya Koral'ın babası, Atatürk'ün izinden giden bir adam olduğu için Atatürk ile ilgili kısımlar bir hayli çoktu.
Kitapta ilgimi çeken bir diğer kısım da Füreya'nın dayısı olduğunu öğrendiğim Cevat Şakir Kabaağaçlı yani Halikarnas Balıkçısı oldu. 
Füreya'nın bu kadar güçlü olması, hayatta istediği her şeyi yaşaması, aşkları, sanatı, çocuk sevgisi, herkesi kendine hayran bırakması, anneliği başka çocuklarda tatması, hastalıklara karşı gelmesi, pes etmemesi, tutkularına rağmen ona veya çevresindekilere zarar veren her şeyi sonlandırma gücü beni çok etkiledi. İmrendim de açıkçası. Tam bir Cumhuriyet kadını örneği. Okumanızı tavsiye ediyorum. Ondan çok şey öğrenecek ve gücüne hayran kalacaksınız.

Alıntılar: -Utarit sordu,''Neden yaptınız bunları? Ne ifade ediyorlar?'' diye.
''Bugünün insanını,'' dedi Füreya. ''Bir boşluğa doğru gidiyorlar, baksana. Kişiliklerini yitirmişler. Ruhları ölü. Beklentileri yok. Yaşamıyorlar. Belki çok şeyleri var ama hiçbir şeyleri yok gibi.''

-Mantık ne zaman sevginin esiri olmamış ki? Sevgi insana her şeyi yaptırır.

-Bağlılığı ve sevgisi ne kadar derin olursa olsun, son noktaları koymayı hep bilmişti Füreya. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder